UNNG EKSAMENSTRESS

  • Skrevet 06.12.2015 klokka 18:21
  • Kategori: Motivasjon

November og Desember er typiske eksamens mneder for de av dere som gr skole. Enten det er hyskole eller vgs er eksamen viktig. En tre timers skriftligeksamen, en ukes hjemmeeksamen, en 15 minutters muntlig eksamen skal gi dere karakter p alt dere har lrt innen det faget. Noen kjenner tiden fr som ekstra stressende.

Begreper som tressmage og hjerneteppe har ikke bare oppsttt uten grunn. Selv har jeg vrt student i noenr og kommer til bli det i 3 r til, og er veldig opptatt av unng eksamenstress. Om jeg skulle anbefalt deg noen ting ville det vrt:

KONSEKVENSER

Noen har kanskje jobbet strukturert og hardt hele veien men nr eksamen nrmer seg er det det akkurat som man ikke har lrt seg noe. Man tenker mer p alt man ikke kan enn det man kan. Noen kjenner frykten for ikke f den nsket karakteren og ser for seg det verste. Om man ikke fr nsket karakter blir man ALDRI f den jobben man drmmer om. Man kommer sikkert ikke til f jobb i det hele tatt! Har du noen gang sett for deg slike ting rett fr eksamen? Det er bare tull! Som regel ordner det seg og skulle det g ille kan man ta den opp eller evt finne p noe annet gjre. En ting som er sikkert er at du bruker mye undig energi p bekymring nr du heller skulle ha gjort noe fornuftig

TVINGE DEG TIL TENKE SUPERPOSITIVT

Positiv psykologi er i vinden som aldri fr. Og for ikke g helt i mot det jeg skriver ovenfor m jeg si jeg tror det er bedre vre for positiv enn for negativ. Men det tvinge deg selv til KUN tenke positivt kommer bare til vre irriterende. Vr tilstede i situasjonen og ta situasjen slik den er. Uten og verken underdrive eller overdrive. Bare tenk: Slik er det!

IKKE LEGG VEKK ALL KOS!

Jeg klarer aldri forst de som jobber HELE tiden ukene fr eksamen. Snn serist hele tiden. Hele dagen og hele natten. Det funker sikkert nor noen men absolutt ikke for alle. Ta deg tid til se en film med kjresten en kveld og ta deg et avslappende bad med en ansiktsmaske.

RIKTIG MAT

Og for all del ikke glem spis. Jeg har selv erfart usunne eksamensperioder der man rett og slett ikke har tid til lage sunn mat. Man ender ofte opp med takeaway mat og sukker bare for holde energinivet tilstrekkelig oppe. Vi vet alle hvordan man fler seg etterp regner jeg med? Smsnaks som ntter og frukt er jo mye bedre og faktisk veldig godt. MINIMUM et ordentlig mltid om dagen har man ogs mer igjen for.



S hper jeg dere har vrt flinke lest hele semestret og fortsetter holde fokus uten fle p stresset. nsker dere som er studenter lykke til!

DEL GJERNE DINE TIPS MOT EKSAMENSTRESS? HVA FUNKER FOR DEG?

Har ogs en konkurranse der du kan vinne et gavekort hos nelly om du er interessert.

#eksamen #stress #tips #mat #kos #student #skole

Skrive ned vonde flelser

  • Skrevet 02.12.2015 klokka 13:15
  • Kategori: Motivasjon

Har du noen gang hrt om skrive et brev til en person som du ikke sender? Man skriver bare for sette ord p sine tanker og flelser slik at man har mulighet til bli ferdig med det. Har du noen gang gjort det?

Jeg har hrt flere lydbker i det siste og hrt s mye positivt om det gjre det. Det bringe flelsene til overflaten og gjenoppleve de, for kunne g videre. Det er jo det mange psykologer praktiserer i terapitimene sine. Snakke om barndommen, snakke om foreldre osv. For noen hres det bare slitsomt og undvendig ut. Noen mener ogs at det bare gjr vondt verre. Og det var jo ikke s ille.

Det som sitter i underbevisthen

Jeg har alltid hrt at noen ting er godt snakke om for bli ferdig med. Men hvis det er ting som sitter dypt dypt inni oss kan det vre vi aldri blir trre det. Det m vre lettere heller kunne skrive et brev. F ned alt av tanker som ligger i underbevistheten. Bare f det ut! Ingen trenger noen sinne f vite det som str der. Man kan godt brenne brevet etterp.Jo mer jeg hrer om det jo mer fr jeg lyst prve. Jeg har igrunn ikke noe supertraumatisk jeg har opplevd som jeg m f ut. Men jeg tror vi alle har ett eller annet. Noe som ligger gnager dypt inne i oss. Trenger ikke vre alvorlig men nok til at det er et drlig minne. En drlig oppfatning, en drlig opplevelse.

I drlige stunder kunne jeg sikkert skrevet brev til alle jeg har mtt. Det er mye som plager meg. Altfor mye! Det er tydeligvis et valg man selv har tatt i det man velger la det pvirke seg. Det er mye lrdom hente av godta andre slik de er og istedet for prve endre det. Ikke bruk energi p det du IKKE kan styre.Man kan heller g i seg selv finne en ny lsning p hndtere personen, situasjonen eller hva enn det mtte vre. Jeg finner mye nyttigp fitnessbloggen og vil anbefale dere som er litt intressert i dette om lese denne bloggposten om hvordan bli kvitt vonde flelser. Der er det kort og godt oppsummert flere strategier og gode eksempler.

Jeg skal p alvor ta prve skrive et brev til de personene jeg brer et lite gnag for. De som har satt preg p meg p en negativ mte. Jeg vil gi denne metoden en sjanse og f rensket ut alt. Jeg skal g inn i flelsene mine og skrive noe dnn rlig.

Trr du gjre det samme?




Herer noen forslag til hvordan man kan skrive:

  • Det er vanligvis lurt skrive kontinuerlig uten stoppe, uten tenke p rettskriving eller grammatikk. Du kan lageen sammenhengende historie om det som har skjedd og skrive i minimum 20 minutter.

  • Sett av litt tid til reflektere etterp.

  • Du kanbeskrive hvordan hendelsen har pvirket andre som dine nrmeste, hvem du har vrt, er og nsker bli. Du setter da hendelsen inn i et strre perspektiv.

  • Anerkjenner og beskriver dine dypeste tanker og flelser.Du br vre trygg p at det du skriver ikke kommer andre i hende, med mindre du selv bestemmer deg for at du vil at noen skal lese det. Du br oppbevare dine notater p et trygt sted, men kan ogs velge slette dem nr du er ferdig.

  • Setter ord p bde negative og positive flelser. Ikke fokuser bare p negative flelser, som bitterhet og sinne, men skriv ogs om positive flelser og flger av det som skjedde: Hva har du lrt av dette? Viser hendelsen positive sider ved deg selv?

  • Flg dine flelser og din opplevelse av hva som er viktig.Ta et skritt tilbake og se hvordan den passer inn i et strre bilde, i lys av din livshistorie, hvem du er som person og hva som er viktige verdier for deg.

  • Det du har lagt bak deg og fler deg rimelig ferdig med, behver ikke vekkes til live legger vekt p forst og gi mening til det som skjedde

  • Det er viktig at du ikke skriver samme historie om og om igjen. Hvis du ikke kommer videre i bearbeidingen, er det best stanse. En rsak til at det lser seg, kan vre at du overanalyserer det som skjedde. Her kan det kanskje vre til hjelp trekke inn flere perspektiver, der du beskriver hendelsen gjennom andres yne. Enkelte reagerer frst med bli nedstemt like etter at de er ferdig, men opplever det som nyttig etter en stund.

  • Hvis du ikke greier skrive noe, er et forslag at du begynner med skrive om hvorfor du synes det er vanskelig skrive.

  • Blir det for srt kan du stoppe, eller eventuelt skrive om noe annet

Inspirert av diverse tekster og tips fra nettsidenhttp://www.kognitiv.no/

Jeg hadde satt stor pris p om dere gir tilbakemelding p hva dere tenker rundt dette.

Har dere prvd dette selv noen gang?

#mentalhelse #psykisk #psyken #tanker #underbevistheten #skrive #flelser #psykiatri #kognitiv

NR MOTIVASJONEN ER BORTE...

  • Skrevet 28.11.2015 klokka 16:51
  • Kategori: Motivasjon

Motivasjon er en fantastisk drivkraft. Det er en ekstra styrke som fr deg til g gjennom ild og vann for n det du vil. I boken Psykologi i organisasjon og ledelseskrevet avGeir Kaufmann og Astrid Kaufmann (2009) definerer de motivasjon som:

de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir retning til og opprettholder atferd i ulike grader av intensitet for oppn et ml.

Nr motivadjonhar sviktethelt (5)

Vi har ogs en rekke motivasjonseorier og behovsteorier osv som jeg ikke skal g i dybden p n.

Kort kan man si at man kan dele motivasjonen inn i indre og ytre. En indre motivasjon er hvis jeg f.eks gr dette sykepleiestudiet fordi jeg interesserer meg innen faget. Jeg har lyst jobbe med mennesker ha kunnskap i bde forebygging og pleie av syke.

Om jeg mangler dette og kun har valgt denne sykepleierutdanningen pga foreldre, venner eller samfunn i begrunnelse p at det er et safe yrke er det mer en ytre motivasjon. Jeg fr motivasjon fra en belnning. Belnningen er at jeg vet jeg alltid fr jobb. Kanskje ikke fast men jobb iallfall. Anerkjennelse fra andre. (Selvflgelig finnes det ogs de som ser ned p dette yrket, men min oppfatning her er at det er mer positivt enn negativt rundt det.)

TENK SELV OM DET DU HOLDER P MED KOMMER AV EN INDRE MOTIVASJON ELLER EN PVIRKNING FRA ANDRE.

En annen mte se p motivasjonp er se p John W. Atkinsons prestasjonsmotivasjonsmodell: lysten til lykkes eller angsten for mislykkes. Dette synes jeg er kjempespennende!

HVA TENKER DU ER DET MEST OPTIMALE TENKE HER?

Mange idrettsutvere for eksempel drives av en angst for mislykkes sies det.

I teorien sies det at hvis angstimpulsen er sterkere enn lysten til lykkes vil personenvegre seg for komme i gang, og jo sterkere angstimpulsen er jo mer vil den hemme personen i arbeidet. Og detsiste vi vil er hemme oss selv fra n mlet. Jeg kjenner meg faktisk veldig igjen selv. Ofte blir jeg mer oppslukt av ikke mislykkes at jeg verken ikke kommer i gang eller utfrer jobben drligere.

Problemet n er at jeg ikke finner motivasjonen til jobbe med eksamen jeg har p mandag. Jeg var s ivrig i starten, med bde mlrettet overkommelig plan, skaffing av pensum og utfring av arbeidsoppgaver. Plutselig sa det stopp og jeg har ikke hatt lyst til s mye som tenke p faget i to-tre uker.

Nr motivadjonhar sviktethelt (3)

Tips tilfinne motivasjonen igjen:

  • Kjenn etter hva man selv nsker.nsker jeg st p denne eksamen? nsker jeg fortsette studiet?
  • Man kan lage en oversikt over hva man m igjennom, nr skal man gjre det osv.
  • Bruk tidligere erfaringer. Hva fungerte tidligere?
  • Oppsk hjelp. Har du noen studievenner du kan samarbeide med? Det er enklere vre fler.
  • Innse at du selv m ta tak. Du er sjefen i ditt eget liv. Enn s klisje det hres ut er det s sinnsykt sant.

#motivasjon #skole #student #giddesls

Hva kan du lre av Jessica Alba?

  • Skrevet 18.11.2015 klokka 11:25
  • Kategori: Motivasjon



Vi kjenner nok Jessica Alba mest som en skuelspiller som har spilt i Sin City, Honey og Fantastic four. Hun har toppet flere lister p grunn av sitt utseende og er nok drmmedamen til mange gutter. Dere har kanskje ftt med dere at hun n jobber med et selskap/organisasjon som heter The Honest Company? Det er et selskap som selger kologiske, kjemikalfie bleier og babyprodukter. Alba skal selv ha stor interesse for naturlige produkter og da hun gikk gravid med sin frste datter Honest la hun merke til hvor mange barneprodukter og husholdningsprodukter som inneholder kjemikaler. Dette ville hun gjre noe med.

Honest ble startet i 2011 av Jessica Alba og et team, og ble straks en stor merkevare i USA. De gikk fra vre et lite ny etablert firma til vre verdtfor 1 billion dollar og Jessica Alba kom opp p listen overAmerican richest self-made women. Noe riktig m hun ha gjort! Hun ble intervjuet avForbes magazineog beskrev sin suksesshistorie.



Her er 6 ting man kan ta med seg fra Jessica Alba sin suksess:

1.HA EN MENING MED DET DU GJR

Som skrevet ovenfor grunnla Jessica denne bedrifter med en visjon om tilby kjemikal frie produkter. Produktene som blir produsert og solgt har en naturlig liste med ingredienser. Hun nsker ta hensyn til allergier og milj. Om man tenker p noe strre enn en selv er det kanskje lettere holde lidenskapeni det man gjr.

2. FINN DRIV I DIN LIDENSKAP

Sinden Jessica selv va liten har hun hatt sensitiv hud og merket det spesielt i graviditeten med sin frste datter. Hun undret seg over hvordan hun kunne smre sitt kommende barn med disse produktene nr hun ikke tlte de selv. Lidenskapen var der. Det handler om kunne lage en forretning ut av lidenskapen. Ingenting driver mer enn god mening og en personlig lidenskap. Nr man mter p motgang er det greit g tilbake tenke p mlet med det hele og f tilbake driven som fikk deg til starte i frste omgang.

3.FINN DIN NISJE

Da Jessica grunnla denne bedriften var det ingen andre ledende store merker som skilte seg klart ut som kjemikalfrie og eco-venlige. Det var garantert noen mindre bedrifter med samme konsept og selvflgelig har vi de store som hadde egne serier med slike produkter. Dettekom Jessica og hennes team til seg og la fokus p. Det handler om finne sin nisje og vre enestende p akkurat det man driver med.

4.DU TRENGER IKKE GJRE ALT ALENE

Det virker som Jessica var klar p hennes styrker og svakheter fra starten av. Hun viste at nkkelen til gjre suksess var ha de beste folkene rundt seg. Jessica fikk hjelp til research av markedet, en produkt spesialist og en webentrepenr til sette opp nettside. Hun fant ogs sttte og inspirasjon i familien. Mye m man gjre selv men f hjelp til det du ikke ndvendigvis er s god p selv. Da fr du ogs mer tid til nettopp det du er best til.

5.ALLE M STARTE ET STED

The Honest Company startet med selge bleier, som alltid har vrt deres mest populre produkt. Etterhvert nsket de gjre mer og da bleiesalget var solid kunne de g videre med nye produkter. Primrt var tanken kun drive nettbutikk men etterhvert som foresprselen kte ble de tilbydd plasseringer ibutikker. De jobber n med selge produktene i England, Australia og Kina. De har kommet veldig mye lengre enn det de startet med. Det inspirerende med dette er at ikke alle bedrifter m ha en masse i kapital for starte. Man m ikke ha alt perfekt fra dag en. Dette firmaet fokuserte frst p sin nisje fr de utviklet seg til noe strre.

6.VR TLMODIG

Det tok Jessica 3 r starte firmaet. Tenk det! Fra hun kom opp med konseptet til hun etablerte bedriften i 2011. Hun har mtt p mange som ikke tok henne serist og det kan tenkes at det var frustrerende til tider. N er hun vel glad hun hadde tlmodighet og ikke ga opp.

It took Jessica 3 years to startup her company, from concept to the time it was officially founded in 2011. I?m sure it was frustrating for her at times, and she has said that many people doubted her, but I?m sure she?s glad now that she didn?t give up.



Jeg hper dette fikk deg litt motivert! Jessica Alba har gjort noe riktig siden hun har lyktes og vi fr hente den inspirasjon vi kan ut i fra det. Med dette sagt m jeg f frem at firmaet har i dag mtt en rekke motstand og kritikk. The Honest Company har blitt sakskt for ikke holde det de lover og internett har florert av bilder med allergiske reaksjoner. Dette synes jeg er kjempetrist. Det kan vre flere rsaker til disse antagelsene s det er ikke ndvendigvis noe hold i absolutt alt. Faren med et s voksende selskap kan det vre lett og trkke over noens tr kun for suksessenes skyld. Det kan vre lett og avspore fra den meningen man hadde i frste omgang. Det fr bli en annen diskusjon.

#Motivasjon #girlpower #Jessica #grnder #entrepenr #sinegensjef #starteopp #forretning

Ideas worth spreading

  • Skrevet 17.11.2015 klokka 18:01
  • Kategori: Motivasjon

Har du kommet over TED fr? Jeg som elsker foredrag og blir veldig inspirert av hre andre fortelle er jo en sucker for TED-talks. Du finner veldig mye forskjellig der bde innenfor forskning, design og indre drivkraft.

drive eget firma er ikke verdens enkleste jobb og noen ganger skulle man kanskje nske at man bare var en ansatt. De fleste som driver for seg selv brenner nok litt ekstra for det de driver med og det gjr jobben s mye mer givende. Etter ha gitt fult jern hver eneste dag kan det vre dager man gr litt lei og mister motivasjonen. Det viktigste er finne tilbake til hva som driver deg. Lysten til det hele. Noen ganger trenger man litt inspirasjon fra utsiden og f litt pep-talk rett og slett. Her er 25 inspirerende TED-talks for deg som trenger litt motivasjon.

INSPIRASJON

Vi alle har ml vi streber etter hver eneste dag. Mloppnelse er viktig men om man tenker litt strre m det vre lov til drmme seg litt bort av og til. Disse videoene inspirerer deg til tenke stort og litt lengreenn bare p de daglige mlene dine.

Steve Jobs: How to live before you die

Heather Payne: How to Turn Your Side Project Into a Full-Time Gig

Leah Busque: Have Big, Hairy, Audacious Goals And Take Baby Steps

Paula Scher: Do What You?ve Never Done Before

PRODUKTIVITET

Med dagen data og internettbruk er det s lett p bli distrahert og rote seg vegg fra det man egentlig holdt p med. For vre produktiv i jobben m man vre fokusert og prioritere en oppgave i gangen. Etter ha sett disse videoene tror jeg du fr lyst til vre mer effektiv enn p lenge.

Jason Fried : Why Work doesn?t happen at work

Shawn Achor :The happy secret to better work

Scott Belsky: Is It Urgent, Or Is It Important?

Kelly McGonigal: How to make stress your friend

FORETNING

For de som ikke er fdt med en forretningshjerne kan enkelte ting virke litt vanskelig. Disse TED-videoene fr deg kanskje til tenke p forretning p en annen mte?

Jeff Bezos: What matters more than your talents

Tina Roth Eisenberg: Don?t Complain, Create

Rilla Alexander: Without the Doing, Dreaming Is Useless

Simon Sinek: If You Don?t Understand People, You Don?t Understand Business

Seth godin:How to get your Ideas spread

KREATIVITET

Kreativitet er en fantastisk egenskap. Noen er fdt ekstra kreative men jeg tror det er noe alle kan lre og utvikle

Julie Burstein: 4 lessons in creativity

Elizabeth Gilbert: Your Elusive Creative Genius

David Kelley: How to build your creative confidence

Margaret Heffernan: Dare to disagree

Gary Vaynerchuk: Do what you love (no excuses!)

SUKSESS

Vi alle har en ulik definisjon p hva suksess er og vi alle streber etter lykkes med noe. Disse foredragene deler de forskjellige personene demmes hemmeligheter med suksessen og inspirerer deg til bli en DOer!

Richard St. John: 8 Secrets of Success

Heidi Grant Halvorson: The Incredible Benefits of a ?Get Better? Mindset

Arianna Huffington:How to succeed? Get more sleep

Elizabeth Gilbert:Success, failure and the drive to keep creating





Hva motiverer deg? Hva drmmer du om?

SUKSESSFULLE MENNESKERS GODE VANER

  • Skrevet 09.11.2015 klokka 18:17
  • Kategori: Motivasjon

Gode vaner? Hva betegner gode vaner?

Et tema jeg synes er interessant er drivkraften til mennesker som lykkes? Hva ligger bak? Hva gr igjen hos dem? Hva kan man lre?

Etter ha lest en del biografier og bker om emnet ser jeg at noen ting gr igjen. Man kan ogs finne en liste over dette i forskjellige artikler p nettet men her har jeg satt opp en liste p 10 ting jeg mener kan vre oppskriften p gode vaner.

Planlegging

Unner dette punktet mener jeg alt av to do lister, forberedelser og alt som hrer med.

Konkrete eksempler: Sett av en dag for planlegge uken. Nr skal man vaske. Hva skal man spise, trene osv. G gjennom morgendagens liste kvelden fr. Forbered deg til torsdagens mte. Pakk god tid i forveien fr du skal reise.

Doer!

Har du sett at enkelte mennesker bare hopper i ting gjr det! Det er aldri s mye snakk om ting som skal/m/br gjres, det blir bare gjort. Ingen klaging, gruing eller grubling. Nike har virkelig truffet spikern p hodet med sitt just do it.

Det handler veldig mye om ikke utsette ting. Ikke snooze p morgen. Ikke utsette(unnlate) viktige men vanskelige og krevende ting.

Ta vare p hode og kropp

Tren regelmessig! Ingen fr vel poengtert dette med fysisk aktivitet godt nok. Men det er helt ndvendig. Ikke tid? Det er ikke annet enn en unnskylding. De fleste i diverse toppstillinger verden over har tid. Presidenten i USA har tid. Hjernen trenger oksygen, hjertet trenger sterk muskulatur. Hele kroppen trenger det. Meditasjon og reflektering har ogs kommet mer og mer og flere setter av noen minutter ilpet av dagen til dette.

Konkrete eksempler: G p fjellet samtidig som man lar tankene vandre fritt. Flg en planlagt treningsplan. F med noen venner p en kveldstur.

meryl streep

Selvsikkerhet

Tro p deg selv, dine ferdigheter og dine ml. Tr tenk stort vr optimist. Positivt selvsnakk er s utrolig viktig for bde selvbilde og selvtillit. Mange ledere har stor selvtillit. Ikke alle bra selvbilde, Selv om begge er viktige! Trr se for deg at at lykkes. Positiv visualisering.

F med deg dagen

St opp tidlig. Spis god frokost, beveg kroppen, stell deg. F unnagjort viktige gjreml. De fleste som har lyktes har vrt folk som har jobbet for det. Det hjelper ikke ligge slumre til langt ut p dagen.

Ikke multitask

Noen mener de er kjempegode p multitasking mens de fleste forskninger viser vel at det beste er fokusere fullt p kun N ting om gangen.

5036bfee37998adfcc778907c2b7239a

Prioriter

Prioriter jobb effektivt nr du skal. Bruk kveldene og/evt. helgene til familie eller hobby. Ikke jobb hele tiden.

Svn

Selvflgelig finnes det supermennesker som ikke trenger mer enn noen f timer svn hver natt men de fleste br vel ligge p ca 7-8 timer. Selv om det er vanskelig vite eksakt hva som er det viktigste med svn har det iallfall vist seg at man fungerer ikke like bra uten.

Hobby

Det ha interesse for andre ting enn jobb og familie. For all del s kan man ha det som en hobby ogs. Men kunne f drive p med noe annet som man har litt ekstra interesse for hjelper til koble litt av. Det kan faktisk gi deg energi ogs.

Mat

Man har s mye hente p spise ordentlig sunn og ren mat med hyt nringsinnhold. Dette vet alle men det er ikke alltid s lett faktisk gjre. Se noen dokumentarer p hva sukker gjr med kroppen og hodet ikke mist.

#motivasjon

hits