Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skrive ned vonde følelser

  • Skrevet 02.12.2015 klokka 13:15
  • Kategori: Motivasjon

Har du noen gang hørt om å skrive et brev til en person som du ikke sender? Man skriver bare for å sette ord på sine tanker og følelser slik at man har mulighet til å bli ferdig med det. Har du noen gang gjort det?

 

 

Jeg har hørt flere lydbøker i det siste og hørt så mye positivt om det å gjøre det. Det å bringe følelsene til overflaten og gjenoppleve de, for å kunne gå videre. Det er jo det mange psykologer praktiserer i terapitimene sine. Snakke om barndommen, snakke om foreldre osv. For noen høres det bare slitsomt og unødvendig ut. Noen mener også at det bare gjør vondt verre. Og det var jo ikke såå ille. 

 

Det som sitter i underbevisthen

Jeg har alltid hørt at noen ting er godt å snakke om for å bli ferdig med. Men hvis det er ting som sitter dypt dypt inni oss kan det være vi aldri blir å tørre det. Det må være lettere å heller kunne skrive et brev. Få ned alt av tanker som ligger i underbevistheten. Bare få det ut! Ingen trenger noen sinne få vite  det som står der. Man kan godt brenne brevet etterpå. Jo mer jeg hører om det jo mer får jeg lyst å prøve. Jeg har igrunn ikke noe supertraumatisk jeg har opplevd som jeg må få ut. Men jeg tror vi alle har ett eller annet. Noe som ligger å gnager dypt inne i oss. Trenger ikke å være alvorlig men nok til at det er et dårlig minne. En dårlig oppfatning, en dårlig opplevelse.

 

I dårlige stunder kunne jeg sikkert skrevet brev til alle jeg har møtt. Det er mye som plager meg. Altfor mye! Det er tydeligvis et valg man selv har tatt i det man velger å la det påvirke seg. Det er mye lærdom å hente av å godta andre slik de er og istedet for å prøve å endre det. Ikke bruk energi på det du IKKE kan styre. Man kan heller gå i seg selv å finne en ny løsning på å håndtere personen, situasjonen eller hva enn det måtte være. Jeg finner mye nyttig på fitnessbloggen og vil anbefale dere som er litt intressert i dette om å lese denne bloggposten om hvordan å bli kvitt vonde følelser. Der er det kort og godt oppsummert flere strategier og gode eksempler.

Jeg skal på alvor ta å prøve å skrive et brev til de personene jeg bærer et lite gnag for. De som har satt preg på meg på en negativ måte. Jeg vil gi denne metoden en sjanse og få rensket ut alt. Jeg skal gå inn i følelsene mine og skrive noe dønn ærlig. 

 

Tørr du å gjøre det samme?

 




Her er noen forslag til hvordan man kan skrive:

 

  • Det er vanligvis lurt å skrive kontinuerlig uten å stoppe, uten å tenke på rettskriving eller grammatikk. Du kan lage en sammenhengende historie om det som har skjedd og skrive i minimum 20 minutter.

 

  • Sett av litt tid til å reflektere etterpå.

 

  • Du kan beskrive hvordan hendelsen har påvirket andre som dine nærmeste, hvem du har vært, er og ønsker å bli. Du setter da hendelsen inn i et større perspektiv.

 

  • Anerkjenner og beskriver dine dypeste tanker og følelser. Du bør være trygg på at det du skriver ikke kommer andre i hende, med mindre du selv bestemmer deg for at du vil at noen skal lese det. Du bør oppbevare dine notater på et trygt sted, men kan også velge å slette dem når du er ferdig.

 

  • Setter ord på både negative og positive følelser. Ikke fokuser bare på negative følelser, som bitterhet og sinne, men skriv også om positive følelser og følger av det som skjedde: Hva har du lært av dette? Viser hendelsen positive sider ved deg selv? 

 

  • Følg dine følelser og din opplevelse av hva som er viktig. Ta et skritt tilbake og se hvordan den passer inn i et større bilde, i lys av din livshistorie, hvem du er som person og hva som er viktige verdier for deg.

 

  • Det du har lagt bak deg og føler deg rimelig ferdig med, behøver ikke vekkes til live legger vekt på å forstå og gi mening til det som skjedde

 

  • Det er viktig at du ikke skriver samme historie om og om igjen. Hvis du ikke kommer videre i bearbeidingen, er det best å stanse. En årsak til at det låser seg, kan være at du overanalyserer det som skjedde. Her kan det kanskje være til hjelp å trekke inn flere perspektiver, der du beskriver hendelsen gjennom andres øyne. Enkelte reagerer først med å bli nedstemt like etter at de er ferdig, men opplever det som nyttig etter en stund.

 

  • Hvis du ikke greier å skrive noe, er et forslag at du begynner med å skrive om hvorfor du synes det er vanskelig å skrive.

 

  • Blir det for sårt kan du stoppe, eller eventuelt skrive om noe annet

 

 

Inspirert av diverse tekster og tips fra nettsiden http://www.kognitiv.no/

 

Jeg hadde satt stor pris på om dere gir tilbakemelding på hva dere tenker rundt dette. 

Har dere prøvd dette selv noen gang?

 

#mentalhelse #psykisk #psyken #tanker #underbevistheten #skrive #følelser #psykiatri #kognitiv

 

Linn Therese Dagsland

02.12.2015 kl. 13:39
Dette har jeg faktisk gjort før også, og det er rart hvor mye det egentlig hjelper også. Likevel, tusen takk for tips til hvordan man kan gjøre det <3

Susanne <3 :*

02.12.2015 kl. 15:46
Har ikke gjort det før, men har tro på at det kan hjelpe :-)

weheartforfashion

02.12.2015 kl. 19:16
kjempefint innlegg! Og ja! Har gjort dette mange ganger ;) hehe :D

justadored

02.12.2015 kl. 19:47
Linn Therese Dagsland: Jeg rakk ikke det i dag men skal få gjort det i morgen. Så bra at det funket for deg :)

justadored

02.12.2015 kl. 19:48
weheartforfashion: Hehe, så bra! Det må jo være litt godt :)

Norwegian Cupcake

02.12.2015 kl. 21:07
Jeg har aldri prøvd dette selv, men jeg kan godt skjønne at det kan hjelpe. Er i alle fall alltid godt å få ut det man bærer inni seg på en eller annen måte. :-)

Ha en nydelig kveld :-D

zophian

02.12.2015 kl. 23:11
Har hørt om det, men ikke prøvd selv :) Men kanskje jeg gjør det nå som jeg leste innlegget ditt :)

justadored

03.12.2015 kl. 11:35
zophian: Takk for kommentar :)
hits