Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skrive ned vonde flelser

  • Skrevet 02.12.2015 klokka 13:15
  • Kategori: Motivasjon

Har du noen gang hrt om skrive et brev til en person som du ikke sender? Man skriver bare for sette ord p sine tanker og flelser slik at man har mulighet til bli ferdig med det. Har du noen gang gjort det?

Jeg har hrt flere lydbker i det siste og hrt s mye positivt om det gjre det. Det bringe flelsene til overflaten og gjenoppleve de, for kunne g videre. Det er jo det mange psykologer praktiserer i terapitimene sine. Snakke om barndommen, snakke om foreldre osv. For noen hres det bare slitsomt og undvendig ut. Noen mener ogs at det bare gjr vondt verre. Og det var jo ikke s ille.

Det som sitter i underbevisthen

Jeg har alltid hrt at noen ting er godt snakke om for bli ferdig med. Men hvis det er ting som sitter dypt dypt inni oss kan det vre vi aldri blir trre det. Det m vre lettere heller kunne skrive et brev. F ned alt av tanker som ligger i underbevistheten. Bare f det ut! Ingen trenger noen sinne f vite det som str der. Man kan godt brenne brevet etterp.Jo mer jeg hrer om det jo mer fr jeg lyst prve. Jeg har igrunn ikke noe supertraumatisk jeg har opplevd som jeg m f ut. Men jeg tror vi alle har ett eller annet. Noe som ligger gnager dypt inne i oss. Trenger ikke vre alvorlig men nok til at det er et drlig minne. En drlig oppfatning, en drlig opplevelse.

I drlige stunder kunne jeg sikkert skrevet brev til alle jeg har mtt. Det er mye som plager meg. Altfor mye! Det er tydeligvis et valg man selv har tatt i det man velger la det pvirke seg. Det er mye lrdom hente av godta andre slik de er og istedet for prve endre det. Ikke bruk energi p det du IKKE kan styre.Man kan heller g i seg selv finne en ny lsning p hndtere personen, situasjonen eller hva enn det mtte vre. Jeg finner mye nyttigp fitnessbloggen og vil anbefale dere som er litt intressert i dette om lese denne bloggposten om hvordan bli kvitt vonde flelser. Der er det kort og godt oppsummert flere strategier og gode eksempler.

Jeg skal p alvor ta prve skrive et brev til de personene jeg brer et lite gnag for. De som har satt preg p meg p en negativ mte. Jeg vil gi denne metoden en sjanse og f rensket ut alt. Jeg skal g inn i flelsene mine og skrive noe dnn rlig.

Trr du gjre det samme?




Herer noen forslag til hvordan man kan skrive:

  • Det er vanligvis lurt skrive kontinuerlig uten stoppe, uten tenke p rettskriving eller grammatikk. Du kan lageen sammenhengende historie om det som har skjedd og skrive i minimum 20 minutter.

  • Sett av litt tid til reflektere etterp.

  • Du kanbeskrive hvordan hendelsen har pvirket andre som dine nrmeste, hvem du har vrt, er og nsker bli. Du setter da hendelsen inn i et strre perspektiv.

  • Anerkjenner og beskriver dine dypeste tanker og flelser.Du br vre trygg p at det du skriver ikke kommer andre i hende, med mindre du selv bestemmer deg for at du vil at noen skal lese det. Du br oppbevare dine notater p et trygt sted, men kan ogs velge slette dem nr du er ferdig.

  • Setter ord p bde negative og positive flelser. Ikke fokuser bare p negative flelser, som bitterhet og sinne, men skriv ogs om positive flelser og flger av det som skjedde: Hva har du lrt av dette? Viser hendelsen positive sider ved deg selv?

  • Flg dine flelser og din opplevelse av hva som er viktig.Ta et skritt tilbake og se hvordan den passer inn i et strre bilde, i lys av din livshistorie, hvem du er som person og hva som er viktige verdier for deg.

  • Det du har lagt bak deg og fler deg rimelig ferdig med, behver ikke vekkes til live legger vekt p forst og gi mening til det som skjedde

  • Det er viktig at du ikke skriver samme historie om og om igjen. Hvis du ikke kommer videre i bearbeidingen, er det best stanse. En rsak til at det lser seg, kan vre at du overanalyserer det som skjedde. Her kan det kanskje vre til hjelp trekke inn flere perspektiver, der du beskriver hendelsen gjennom andres yne. Enkelte reagerer frst med bli nedstemt like etter at de er ferdig, men opplever det som nyttig etter en stund.

  • Hvis du ikke greier skrive noe, er et forslag at du begynner med skrive om hvorfor du synes det er vanskelig skrive.

  • Blir det for srt kan du stoppe, eller eventuelt skrive om noe annet

Inspirert av diverse tekster og tips fra nettsidenhttp://www.kognitiv.no/

Jeg hadde satt stor pris p om dere gir tilbakemelding p hva dere tenker rundt dette.

Har dere prvd dette selv noen gang?

#mentalhelse #psykisk #psyken #tanker #underbevistheten #skrive #flelser #psykiatri #kognitiv

Linn Therese Dagsland

02.12.2015 kl. 13:39
Dette har jeg faktisk gjort fr ogs, og det er rart hvor mye det egentlig hjelper ogs. Likevel, tusen takk for tips til hvordan man kan gjre det <3

Susanne <3 :*

02.12.2015 kl. 15:46
Har ikke gjort det fr, men har tro p at det kan hjelpe :-)

weheartforfashion

02.12.2015 kl. 19:16
kjempefint innlegg! Og ja! Har gjort dette mange ganger ;) hehe :D

justadored

02.12.2015 kl. 19:47
Linn Therese Dagsland: Jeg rakk ikke det i dag men skal f gjort det i morgen. S bra at det funket for deg :)

justadored

02.12.2015 kl. 19:48
weheartforfashion: Hehe, s bra! Det m jo vre litt godt :)

Norwegian Cupcake

02.12.2015 kl. 21:07
Jeg har aldri prvd dette selv, men jeg kan godt skjnne at det kan hjelpe. Er i alle fall alltid godt f ut det man brer inni seg p en eller annen mte. :-)

Ha en nydelig kveld :-D

zophian

02.12.2015 kl. 23:11
Har hrt om det, men ikke prvd selv :) Men kanskje jeg gjr det n som jeg leste innlegget ditt :)

justadored

03.12.2015 kl. 11:35
zophian: Takk for kommentar :)
hits